Een bevlogen dirigent

De dirigent van het Gardermannenkoor is Sjaak van Wijngaarden. Sjaak is geboren op 21 mei 1985 in Hilversum. Al op jonge leeftijd wordt duidelijk dat Sjaak muzikaal is; vanaf zesjarige leeftijd leert hij de eerste muzikale beginselen van zijn vader. Vervolgens ontvangt hij orgel- en pianolessen van onder meer Jos Moeke in Uddel.

Croonsanghers en Cantare

Vanaf 2002 volgt Sjaak koordirectie bij Cees het Jonk in Woudenberg. Hij ontvangt zanglessen van Loes van Schothorst te Hoevelaken. In deze tijd richt hij in Uddel het jongerenkoor ‘De Croonsanghers’ op. Daarnaast is hij ook één van de oprichters van het dubbelmannenkwartet ‘Cantare’ in Woudenberg onder leiding van Cees het Jonk. Het dubbelmannenkwartet werkt mee aan een tweetal cd-opnames, respectievelijk in Rouen (FR) en Erfurt (DE).

Diverse koren en kerkorganist

In deze periode is Sjaak als organist verbonden aan diverse koren: het gemengde koor ‘Adoraïm’ te Ermelo, het jongerenkoor ‘Con Amore’ te Dirksland en gemengd koor ‘De Zang’ te Barneveld. Met laatstgenoemd koor, alsook met samengestelde koren heeft Sjaak als koor- en samenzangbegeleider meegewerkt aan diverse cd-opnames. Hij krijgt op 25-jarige leeftijd zijn eerste aanstelling als organist van de Gereformeerde Gemeente in Nederland te De Beek-Uddel. Hij wordt tijdelijk dirigent van het gemengde koor ‘Adoraïm’ te Ermelo en wordt als invaldirigent gevraagd bij verschillende koren.

Afbouwen en oprichten

Als na verloop van tijd de studie veel energie en tijd vergt, besluit Sjaak het muzikale leven tijdelijk af te bouwen. Hij blijft als organist wel verbonden aan verschillende koren. Na zijn studie gaat Sjaak zich langzamerhand weer meer richten op de muziek. In september 2015 richt Sjaak in Garderen het ‘Garder Mannenkoor’ op. Met dit koor geeft hij als dirigent en met andere koren als organist uitvoeringen in het gehele land. Daarnaast is Sjaak organist van de Gereformeerde Gemeente in Nederland ‘De Hoeksteen’ te Barneveld.

En voor de kost...

In het dagelijks leven is Sjaak individuele coach, teamcoach, organisatiecoach en -adviseur, mediator en vertrouwenspersoon; hij is mede-eigenaar van ‘J&S Coaching en Consultancy’, gevestigd in Dordrecht en Lunteren.