11 mei 2019

Concert in Brielle

koorklanken met geweldige akoestiek

Grote Kerk Brielle • Peter Wildeman, orgel • Arjan Huizer, vleugel • Fryda Huizer, panfluit

Zingen in de kerk waar 444 jaar geleden Willem van Oranje in het huwelijk trad

Onderweg naar Brielle in een touringcar van Van Kooten. Er heerst een ontspannen en gezellige sfeer. Met veel koorleden en koorliefhebbers is deze bus gehuurd om af te reizen naar Brielle.  Aangekomen in de oude stad laten we ons imponeren door oude gebouwen en snuiven we een beetje cultuur. Het blijkt een stad met een rijke historie. Onze knorrende magen zetten ons weer met beide benen op de grond. In een nostalgisch restaurantje laten we de Brielse keukenkunst goed smaken. Daarna is het tijd om ons klaar te maken voor het concert in de Grote Kerk aan de Sint Catharijnehof. We zien dat, onder de bezielende leiding van Sjaak van Wijngaarden, de heren Wildeman en Huizer enthousiast het orgel en piano bespelen. We moeten als zangers even wennen aan de akoestiek, maar het klinkt prachtig!

Het zingen in deze imposante kerk is helemaal indrukwekkend wanneer je een duik neemt in de geschiedenis. In deze kerk is Willem van Oranje op 12 juni 1575 getrouwd met zijn derde vrouw Charlotte van Bourbon. De trouwdienst werd destijds geleid door de predikant Jean Taffin (voorloper van de Nadere Reformatie). Een gebrandschilderd raam, het zogenaamde Oranjeraam, herinnert aan dit huwelijk. De drie andere gebrandschilderde ramen in de kerk zijn het Coppelstockraam, het Angelus Merularaam en het Rochus Meeuwiszoonraam.